Schutterskorf, durf jij de uitdaging aan?!

Schutterskorven

De korfbalsport staat altijd bol van de innovaties. In het verleden heeft dit onder andere geresulteerd in de welbekende kunststofkorf, speelveld verkleining en de invoering van de schotklok. Een nieuwe innovatie is de Schutterskorf. Het helpt jou om op een leuke en leerzame manier je schottechniek en schotpercentage te verbeteren.

Verschil Kunststofkorf en Schutterskorf

De Schutterskorf heeft veel weg van de wedstrijdkorf. Het belangrijkste verschil is de diameter van de korf. De Schutterskorf heeft een diameter van 33 centimeter – de kunststofkorf 40 centimeter. Hiermee is de Schutterskorf 17,5% kleiner. Het is belangrijk om met de juiste techniek op de kleinere korf te schieten. Door veel te oefenen op een kleinere korf kun je je schottechniek en schotpercentage verbeteren!

Naast de diameter van de korf zijn er nog enkele (kleine) veranderingen. Zo is de kleur oranje (in plaats van geel) en heeft het minder ribbels. Dit zorgt voor een rustiger aanzicht. In het ontwerp is rekening gehouden met de afmetingen, zodat het past op de normale korfbalpalen met een koker-diameter van 50x50mm. Dus als er een kunststofkorf op uw korfbalpaal kan – past de Schutterskorf óók!

Leuk én leerzaam!

Het maken van doelpunten is natuurlijk één van de leukste elementen van de sport korfbal. Door het verkleinen van de diameter wordt de uitdaging alleen maar groter om te scoren. Het is daarom heel belangrijk dat er goed gemikt wordt. Door veelvuldig te oefenen zul je merken dat de manier van schieten enorm belangrijk is. Door meer met een boog te schieten zul je duidelijk merken dat jouw schotpercentage omhoog zal gaan. Uiteindelijk zul je duidelijk resultaat merken als je op de normale kunststofkorf verder gaat met schieten! Oefenen, oefenen en nog eens oefenen!

Korfbaltraining met Schutterskorf

Er zijn natuurlijk veel schotoefeningen te bedenken met de inzet van de Schutterskorf. Zeker in combinatie met de normale kunststofkorf merk je direct het verschil. De bedenkers van de Schutterskorf hebben een tweetal leuke en uitdagende oefeningen verzonnen. Durf jij het aan?!

Voor thuis:

Neem in totaal 100 pogingen en probeer een zo hoog mogelijke score te behalen. Probeer je eigen persoonlijke record te verbreken. Neem de volgende pogingen:

• 10 doorloopballen;
  • 10 schoten van 3 meter uit beweging aan de voorkant;
  • 10 schoten uit stilstand op 6 meter aan de achterkant;
  • 10 vrije ballen;
  • 10 schoten van 5 meter uit stilstand aan de voorkant;
  • 10 schoten van 3 meter uit beweging aan de achterkant;
  • 10 strafworpen;
  • 10 schoten uit stilstand op 6 meter aan de voorkant;
  • 10 korte kansen;
  • 10 schoten van 5 meter uit beweging aan de voorkant.

Voor korfbalverenigingen:

Zet 2 korven (1 schutterskorf en 1 wedstrijdkorf) naast elkaar met een 0,5 meter ertussen.

Je schiet om-en-om op de korven. Je telt alleen de doelpunten op de Schutterskorf. Wanneer je scoort op de Schutterskorf telt hij alleen als je daarvoor op de wedstrijdkorf hebt gescoord. Bepaal een tijdslimiet. Degene met de meeste punten wint.

Bron: www.schutterskorf.nl

Kunststofkorven